Her vil jeg legge ut all yrkeserfaring og utdanning, verv, publikasjoner og annen relevant erfaring
Utdanning
2021: Doktorgrad i utdanningsvitenskap fra OsloMet Universitet. «Aesthetic explorations with recycled materials. Concepts, ideas and phenomena that matter»
2011: Høyskolen i Vestfold, Master i barnehagepedagogikk og profesjonskunnskap ”Gjenbruk som pedagogisk ide. Når (materi)AL(ite)T henger sammen med alt”
2006: Reggio Emilia Institutet i Stockholm, Pedagogistautdanning
2002: BI, Ledelse, samarbeid og coaching
2002: Universitetet I Oslo, 1. avd. Sosiale og emosjonelle vansker
2000: Universitetet i Oslo, Grunnfag i spes.ped
1998: Høgskolen i Oslo, Førskolelærer med fordypning musikk
1994: Universitetet i Oslo, Eksamen Philosophicum
Yrkeserfaring
2021: Førsteamanuensis USN Porsgrunn HIU (nåværende stilling)
Førsteamanuensis OsloMet Storbyuniversitet
2015: Universitetslektor ved OsloMet Storbyuniversitet
2015: Doktogradsstipendiat ved Høgskolen i Oslo og Akershus, avd. for lærerutdanning
2014: Høgskolen i Østfold, 100 timer småbarnsstudier fordypning
2010-2014: Prosjektleder for Kreativt gjenbrukssenter i Grenland
2010-2014: Gjesteforeleser ved Høgskolene i Østfold, Nord Trøndelag, Vestfold, Oslo, Volda m.fl.
2010-2013: Porsgrunn kommune, Pedagogisk veileder
2009-2013: Medlem av Høyskolen i Vestfolds forskningsgruppe, Barnehagens rom – materialitet, læring og meningsskaping, og et tilhørende nasjonalt forskningsnettverk barn og rom: ”Spaces and places for children”
2008- 2014: Pedagogisk veileder/pedagogista freelance
2006-2014: Foredragsholder i barnehager, på kurs og konferanser
2003-2009: Brevik barnehage, virksomhetsleder/styrer/fagleder
2002-2003: Lundedalen barnehage, styrer
1998-2002: Kampen barnehage, pedagogisk leder
1993-1994: Praktikantopplæring, veileder
1991-1993: Norske 4H/Oslo kommune, aktivitetsleder ved Lindeberg 4H-gård
1989-1990: Oslo Kommune, Tøyen fritidsklubb, klubbarbeider
1986-1988: Norges Blindeforbund, klubbleder
Verv
2011-2015: Lokalpolitiker i bystyret i Porsgrunn
2011-2015: Medlem av flerkulturelt utvalg i Porsgrunn kommune
2011-2015: Oppisjonsmedlem av Telemark KS
2011-2014: Styremedlem i Norsk Reggio Nettverk
2001-2002: Universitetet i Oslo: Medlem av fagutvalget
2000-2007: Kurs i barnesang, folkeviser, rytmer og dans
1996-2014: Sunget i forskjellige band, kor, jazz/viser/folkeviser/a cappella
1996-2002: Kampen barnefilmklubb: Leder og andre verv
Publikasjoner/Publications
2022:
Osgood, J., & Odegard, N. (2022). Crafting granular stories with child-like embodied, affective and sensory encounters that attune to the world’s differential becoming. Australian Journal of Environmental Education, 1-15. https://doi.org/10.1017/aee.2022.11
2021:
Odegard, N. (2021). «Pedagogik som handling i tid och rum». Pedagogisk miljö i tanke og handling L. Linder. Stockholm, Lärarförlaget 9-15.
Odegard, N. and L. K. Penfold (2021). «Making Kin With Plastic Through Aesthetic Experimentation.» Journal of Childhood Studies 46(2): 51-65.
Odegard, N. (2021). Aesthetic explorations with recycled materials. Ideas, concepts and phenomena that matter. Faculty of education and international studies. Departement of Early childhood education. Oslo, Oslo Metropolitan University.
2019:
Odegard, N (2019). Making a bricolage: An immanent process of experimentation. Contemporary Issues in Early Childhood 0 (0)
Odegard, N. (2019). Imagine sustainable futures. Experimental encounters between young children and vibrant recycled matter. Nurturing Nature and the Environment with Young Children: Children, Elders, Earth. J. Kroeger, C. Y. Myers and K. Morgan. London, Routledge: 124-138.
Odegard, N (2019). Crows. Social, Material and Political Constructs Arctic Childhoods: An Everyday Life Perspective. P. Rautio and E. stenvall. Singapore, Springer: 119-137.
2016:
Odegard, N., & Rossholt, N. (2016). In-between spaces. Tales from a REMIDA. In A. B. Reinertsen (Ed.), Becoming Earth. A Post Human Turn in Educational Discourse Collapsing Nature/Culture Divides. Rotterdam: Sense Publishers
2015:
Artikkel «Karen Barad» i temanummer Tidens tenkere i Barnehagefolk
Fagbok: «Återbruk som kreativ kraft», oversatt av Annika Claesdotter på Lärerförlaget, (17.6.15)
Fagbok «Gjenbruk som kreativ kraft» på Pedagogisk Forum
2014:3, s.10 Verktøykassa: «Kreativt og framtidsretta» Intervju og artikkel av John Roald Pettersen om boka «Gjenbruk som kreativ kraft», samt om gjenbrukssenteret
2012: Education Inquiry: (Volum 3.3, sept.12) ”When matter comes to matter. Working pedagogically with recycled materials.”Education Inquiry: (Volum 3.3, sept.12)
2011:4 Verktøykassa: «Gjenbruksjul» Intervju av John Roald Pettersen og artikkel «Genbruksmaterialer» side 9, og tips til juleaktiviteter fra side 10-11.
2008: Fagartikkel “Barna i byen, former i Brevik: Nærmiljø og Samfunn” (Rossholt/Odegard:2008) I en verden av muligheter : fagområdene i barnehagen (red: Pettersvold/Moser:2008)
2006:4, s.48 Barnehagefolk: «Når ord gir mening. Om å virkeliggjøre pedagogikkens språk».
Konferansebidrag/Conference contributions
2017: «Making a bricolage: An immanent process of experimentations» in the self organized symposium Doing mapping, with Tove Lafton and Anna Moxnes. Discussant : Jayne Osgood. NERA 2017, København.
2015: » In-between spaces: Aesthetics encounters between recycling materials and children» RECE 2015, 27th of October to 1th of November, Dublin.
2012: «Recycled materials – a gender challenge?» 22th Annual EECERA conference, 29th of August to 1th of September, Porto.
2011: «When matter comes to matter. Recycled materials as a pedagogic idea. Themed panel with Nina Rossholt and Mette Røe Nyhus. RECE conference, The Material turn: Movements of love in a preschool context, 24th-28th October, London.
2010: Barnehagekonferansen ved Høgkolen i Vestfold (25./26.11); Ny tid – nye profesjonsutfordringer i barnehagen; Innlegg og plenumsdebatt med Turid Thorsby Jansen og Jon Kaurel og Presentasjon av billedserien: Gjenbruk som pedagogisk idé (plenum).
2010: «Will childrens meeting with recycled materials – encourage creativity and sense of equality?» 20th Annual EECERA conference, 6th-8th September, Birmingham
2008 : Barnehagekonferansen ved Høgskolen i Vestfold (20/21.11); Forskning og utforskning i barnehagen. Plenumsforedrag: «Vi løper i sirkel. Med forskende blikk på barn og voksne. Barnehagen som en meningsfull (meningsskapende) og mangfoldig læringsarena
Utvalg og prosjekter
2007/2008: Faggruppe i Prosjektarbeid i barnehagen. Gruppen møttes fire ganger i løpet av disse to årene. Og besto av fagpersonell fra Høgskolen i Vestfold, Høgskolen i Telemark, samt styrere/pedagogiske ledere fra barnehager i Vestfold og Telemark